Перейти к основному содержанию
Home
Mail
Home
Mail

Nākotnes tirdzniecības centri: emociju pārdevēji

Tirdzniecības centru nozare kļūst arvien emocionālāka, un, neraugoties uz to, ka mainās gan patērētāja paradumi un arī pati nozare, tirdzniecības centri nākotnē neizzudīs, ja vien tie spēs mainīties gan fiziski (izskatā, arhitektoniski), gan arī sekos pircēju vajadzībām, kurš iepērkas tur, kur viņam patīk un kur jūt emocionālu pieķeršanos.

To, uzstājoties Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA organizētajā konferencē „Kā attīstīsies nekustamo īpašumu tirgus Latvijā?”, un daloties savā pieredzē un jaunākajās tendencēs par 3. paaudzes tirdzniecības centriem (t/c), atzina Alans Remelkors (Allan Remmelkoor), Pro Kapital Grupp valdes loceklis. Pērnā gada nogalē Tallinā (Igaunija) Pro Kapital Grupp atvēra jaunu, modernu t/c T1 Mall of Tallin.

Divas galvenās nākotnes tendences

„Tirdzniecības centru nozare pēdējo gadu laikā  ir izgājusi cauri daudzām pārmaiņām, un tā kļūst arvien emocionālāka. Pasaule, patērētājs un tā ieradumi ir mainījušies, arvien lielāku nozīmi iegūst e-komercija, dalīšanās ekonomika un dažādi jauni biznesa modeļi. Tomēr tirdzniecības centri nav izzuduši, un tie arī  nepazudīs, tomēr to daba - gan fiziskā, gan arī satura ziņā – mainās, jo arī pircēju vajadzības mainās,” teica A. Remelkors.

Eksperts uzskaitīja vairākas atšķirības, kas pēdējo 10-15 gadu un pat piecu laikā ir mainījušas nozari. Uz veikalu neviens vairs nedodas tikai iegādāties preces, jo ikviens no mums lielāko daļu lietu var nopirkt neizejot no mājas, internetā. „Tagad un arī turpmāk, nākotnē, cilvēki apmeklēs tirdzniecības centrus tāpēc, ka viņiem tur patīk: patīk tur atrasties, patīk pats centrs un ko tas piedāvā. 

A. Remelkors ieskicēja divas galvenās nākotnes tendences.  Viena ir: tirdzniecības centra arhitektūra, tā vizuālais izskats un otra – kas ir iekšā pašā centrā.  Ja runā par pirmo (tā sniegto iespaidu un arhitektoniskiem risinājumiem), mūsdienās moderns t/c jau no pašiem tā tapšanas pirmsākumiem, no skices stadijas, tiek veidots ar vienkāršotām, nesamākslotām telpām, lai tas labi iederētos kopējā urbānā vidē.  Šādi centri var sniegt sajūtu, ka esi pilsētā, kādā iepirkšanās ielā nevis telpā, veikalā. To panāk, galvenokārt palielinot centra izmērus, izmantojot vairāk stikla - ielaižot telpās vairāk dienasgaismas. Eksperts zināja teikt, ka pirms aptuveni 20 gadiem standarts telpu augstumam bijis 3.2- 3.15m, tagad tas sasniedz jau 4-5 metru augstumu. Otra un pat svarīgāka tendence ir: kas atrodas pašā t/c, kāds ir tā piedāvājums. „Jaunās paaudzes t/c jāpiedāvā papildus iespējas, alternatīvas klasiskai iepirkšanai. Cilvēku ienākumi aug, bet šie papildus ienākumi vairs netiek iztērēti veikalā, pērkot klasiskas, pierastas lietas. Cilvēki cenšas celt savas dzīves kvalitāti un tam nav nepieciešams septītais džinsu vai piecpadsmitais apavu pāris. Tādēļ šie ienākumi tiek tērēti citām lietām, piemēram, zināms, cik augoša industrija kļūst tūrisms. Tādēļ galvenais jautājums t/c attīstītājiem būs: kādas vēl papildus iespējas tas var piedāvāt zem sava t/c jumta, lai šos papildus ienākumus cilvēki varētu iztērēt tieši pie viņa,” teica A. Remelkors.

Kam cilvēki ir gatavi tērēt naudu

Igauņu eksperts pastāstīja, ka jaunais t/c T1 Mall of Tallinn ir apstiprinājis cilvēku vēlēšanos tērēt naudu emocijām un izklaidei. Kā piemēru viņš minēja interaktīvo izstādi „City of robots” (Robotu pasaule-latv.v.), kas aizņēma 1500 m², un viena mēneša laikā to apmeklējuši 54 000 interesentu.  „Mums šis bija jauns projekts, un pat nenojautām, cik veiksmīgs tas būs. Tas mums lika domāt arī par citu kooperāciju, veidojot pastāvīgu interaktīvu izstādi,” sacīja A. Remelkors. Tāpēc t/c 3. stāvā izveidots „Butterfly garden”– tropisks dārzs, kurā apskatāmi daudzi tauriņi, kas jau rada ievērojamu apmeklētāju apgrozījumu. Eksperts piebilda, ka t/c attīstītājiem būs jādomā, vai ir šādas, plašas papildu telpas, ko piedāvāt, jo „cilvēki nenāk pirkt lietas, bet gan nopērk biļeti, lai apskatītu ko ievērojamu”. Jau daudzos modernos t/c tiek atvēlēta vieta kultūras pasākumiem, tādēļ T1 Mall of Tallinn esot izlēmuši vienu stāvu atvēlēt izklaidei (jauna, nebijusi koncepcija Tallinā): ar ambīciju uz kvalitatīvu kultūras piedāvājumu, aicinot augsta līmeņa māksliniekus. Tiesa, apmeklētāju skaits būšot limitēts – maksimums 3000 cilvēku, lai gan atdeve varētu būt laba.

A. Remelkors atzina, ka ļoti svarīgi t/c piesaistīt bērnu auditoriju: „Ja varat pievilināt centram bērnus kopā ar vecākiem, tad tā būs ilglaicīga veiksme, un dod lielu potenciālu izaugsmei.” Tāpēc jaunajā Tallinas t/c  6500 m² atvēlēti „Super sky park”, kuru nedēļas nogalēs dienā apmeklē ap 3000 bērnu. Daudzas ģimenes to labprāt apmeklē arī darbdienās, skolas brīvlaikos, svin arī bērnu jubilejas.

Vēl viena augoša tendence visā pasaulē - ēšana ārpus mājas. Tādēļ T1 Mall of Tallinn sabiedriskai ēdināšanai - restorāniem, kafejnīcām – atvēlēti gandrīz 6000 m², kas esot 12% no kopējās platības. Tiekot uzskatīts, ka ēdināšanai modernajos t/c jāaizņem 10-15% no kopējās platības.

Jābūt „trakai idejai”

„Moderns t/c ir plašs, ar  miksētu piedāvājumu (mixed use),” piebilda eksperts, sakot, ka bez jau Baltijas valstu pircējiem ierastā piedāvājuma: veikaliem, kino un ēdināšanas zonām, būtu jābūt arī kādai „trakai idejai”: kā veikala simbolam, vietai, kas piesaista apmeklētājus. Šāda „trakā ideja”, kuru pirms 6 gadiem A. Remelkoram prezentējuši, likusies nereāla, bet tagad tā esot realizēta T1 Mall of Tallinn un piesaista lielu skaitu interesentu, jo nevienam citam nekā tāda neesot. Runa ir par 11. aprīlī atklāto jauno panorāmas ratu „Skywheel of Tallinn”, kas atrodas uz tirdzniecības centra T1 Mall jumta. Kā mediji informējuši, šis ir pirmais tirdzniecības centrs Eiropā, uz kura jumta novietots panorāmas rats. Pasaulē ir tikai pieci šādi tirdzniecības centri un tie visi atrodas Āzijā. Vienā panorāmas rata kabīnē ietilpst līdz sešiem cilvēkiem. Kopumā panorāmas ratam ir 27 kabīnes – 26 ir zilā krāsā, bet viena – sarkanā, kas ir luksusa VIP kabīne un kurā atrodas četri ādas atpūtas krēsli un šampanieša atdzesētājs. Visas kabīnes ir slēgtas, lai tajās varētu braukt arī aukstā laikā, savukārt karstam laikam tajās ir kondicionēšanas sistēma. 

A. Remelkors atzina, ka laika sprīdis, lai attīstītu jaunu t/c, paliek arvien lielāks, būvizmaksas aug, arī operatotriem aug izmaksas. „Tomēr nozares perspektīva nav traģiska, - viņš saka. - Esmu pārliecināts, ka gan Rīgā, gan Tallinā un Viļņā tuvākajos gados pamanīsim jaunus interesantus projektus, tikai ar katru gadu kļūst arvien grūtāk atrast kādu „rozīnīti”, kas t/c varētu padarīt patiešām veiksmīgu. Nozarei, tāpat kā ikvienai nozarei, ir jāattīstās, un tie kvadrātmetri, kas uzcelti pirms daudziem gadiem, jau ir amortizēti, tāpēc īpašneikiem jānosaka, kāds varētu būt jaunais koncepts, jaunais viņu t/c pielietojums,” pabeidza eksperts.

Konferenci „Kā attīstīsies nekustamo īpašumu tirgus Latvijā?”, kas notika  29. martā Rīgā, RISEBA Arhitektūras un mediju centrā H2O 6,  jau 8. gadu organizēja Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācija LANĪDA ar PropTech Riga un Cobalt atbalstu. Šogad konference pulcēja rekordlielu interesentu loku: NĪ starpniecības uzņēmumu pārstāvjus, projektu attīstītājus, vērtētājus, būvniekus, finanšu sektora pārstāvjus, ar NĪ nozari saistītus valsts un pašvaldības iestāžu vadošos darbiniekus – kopumā ap 300 apmeklētāju, kuri ne tikai uzzināja jaunākās prognozes un iespējamos attīstības scenārijus dažādās NĪ segmentos, bet arī diskutēja par nozarei aktuāliem un problemātiskiem jautājumiem un  dalījās pieredzē.

Spīkeru prezentācijas no konferences: https://ej.uz/uwkt

Papildu informācija:
Anita Ozoliņa,
E-pasts: lanida@lanida.lv, Tālr.: 67332034