Pārlekt uz galveno saturu
Home
Mail
Home
Mail

„PropTech” forums: prasmīga datu apkopošana – lielisks risinājums mazumtirdzniecībā

„Nafta mūsdienās vairs nav vērtīgākais resurss, par tādu ir kļuvuši dati,” tika norādīts Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA organizētajā  nekustamo īpašumu un inovāciju forumā „Proptech Riga 2019”.

Kā viena no novitātēm PropTech nozarē tika minētas lojalitātes mobilās lietojumprogrammas ar navigāciju telpās, kuras īpaši populāras kļūst komercīpašumu tirgū. Par to, kā tiek apkopoti analītiskie dati par patērētāju gaitām un uzvedību, un kā to izmanto tirgvedības uzlabošanai, stāstīja eksperts no Somijas, HyperIn Inc. dibinātājs Markuss Porvari (Markus Porvari). Viņa pārstāvētais uzņēmums izstrādāja risinājumus klientam no Honkongas –uzņēmumam MTR, kas nodrošina metro satiksmi un kurš apkalpo arī tirdzniecības objektus: tā bija klientu navigācijas un izpētes tehnoloģija transporta, tirdzniecības sistēmā. Darbu sarežģījis tas, ka datus bija jāspēj iegūt no klientu viedierīcēm  pazemē - metro satiksmē. Bija jāvāc datus, kā cilvēki lieto transporta sistēmu, kā tie „uzvedas” tirdzniecības zonās, kurp dodas, kā iepērkas utt., lai varētu izveidot lojalitātes programmas.

Aplikācija, kas tika izveidota, ļauj cilvēkiem meklēt tuvāko ceļu, veikalus, pakalpojumus pēc atslēgvārdiem, un viedierīce strādā kā virtuālas realitātes karte, kas ļauj arī atrast tuvumā esošos draugus. Klienti, kuriem tiek piedāvātas bezmaksas auto parkošanās vietas tik blīvi apdzīvotā un tik ļaužu pilnā pilsētā kā Honkonga, var atrast, kur tieši auto noparkots, cik ilgs laiks stāvvietā vēl atlicis. Risinājuma pasūtītājam savukārt ir iespēja pēc auto reģistrācijas numura analizēt klientus: no kurienes tas ieradies, cik ilgu laiku pavada konkrētā vietā, cilvēku plūsmas aktivitāti dažādos tirdzniecības centra stāvos un iepirkšanās statistiku konkrētos veikalos, var fiksēt cik daudzi ir jaunie klienti, cik ir to, kas atgriežas veikalā utt.. „Apkopojot šos datus, varam veidot gan īpašas attiecības ar tirdzniecības centru nomniekiem (īpašs statuss nomas maksā utt.), gan arī personalizētus piedāvājumus un lojalitātes programmas pircējiem. Uzskatu, ka navigācijas risinājumos nākotnē arvien vairāk tiks iesaistīta virtuālā un paplašinātā realitāte. Tas būtu labs risinājums mazumtirdzniecībai, palīdzot klientiem meklēt un atrast produktus, pakalpojumus ar viedierīču kameru,” stāstīja lektors.

Par to, ka patērētāju datu pārvaldības tehnoloģija var būt galvenais biznesa izaugsmes virzītājspēks NĪ jomā, stāstīja Aleksandrs Ragozins (Krievija), KONNEKTU ģenerāldirektors. Viņa pārstāvētais uzņēmums sadarbībā ar vadošajiem IT izstrādātājiem izveidojis digitālā mārketinga ekosistēmu, kas ļauj strādāt ar patērētāju datiem gan bezsaistē, gan tiešsaistē, sekmē klientu lojalitāti un veicina biznesa izaugsmi. „Mūsu platforma palīdz digitalizēt datus tirdzniecības centros, ko pēcāk var izmantot mārketinga nolūkos un veidot ilgtermiņa attiecības ar patērētājiem,” klāstīja lektors.

Viņš norādīja: „Mūsu un patērētāju savstarpējā komunikācija mainās, jo tagad esam digitālā ērā. Tie, kuri veidos personalizētu pieeju ar saviem klientiem, tie būs uzvarētāji. Tās ir vietnes, kurās jūs redzat savu, personalizētu, informāciju.  Ja atminamies, 2000.- 2005. gadā tika izmantots tradicionālais mārketings, pēc tam līdz 2015. gadam – digitālais mārketings, bet pašlaik mēs ienākam jaunajā laikmetā. Desmit gadu laikā tirgū valdīs tie uzņēmumi, kuriem būs pieejams visplašākais personu datu apjoms. Tāpēc klientu dati un spēja mijiedarboties ar tiem kļūst par galveno mārketinga vērtību. Šajā ziņā PropTech vēl ir agrīnā stadijā”.

Mūsdienās apmēram 80% no projektu attīstītājiem ir šī ceļa pašā sākumā: daudzi nevāc klientu datus, norādīja lektors. Savukārt tie, kas to dara, vāc pamata datus, ko izmanto klientu attiecību pārvaldībā (CRM: customer relationship management), kā arī lieto CRM ilgtermiņa rīkus (lojalitātes vadībai un daudzkanālu mārketingam), daži arī spēj izmantot datus no dažādiem avotiem, lai izprastu mārketinga efektivitāti un pārvaldītu klientu uzvedību. Prasmīgi apkopojot un izmantojot datus, pēc trim gadiem būtu jāsaredz rezultātu, kad uzņēmējdarbībā novērojama izaugsme, jo tiek strādāts ar noteiktiem klientu segmentiem un ar izpratni par klientu vajadzībām, izmantojot personalizētu reāllaika mārketingu.

Viņš teikto ilustrēja ar piemēru - tradicionālais tirdzniecības centrs (t/c) un interneta veikalnieks Amazon. Abiem šiem tirgotājiem kopīgs ir tas, ka tiem ir unikāli klienti, tie pārdod klientu plūsmu saviem nomniekiem, konkurē ar tiešsasites un bezsaistes pārdošanas kanāliem un gūst peļņu no savu partneru pārdošanas procentiem. Ja „tradicionālais tirgotājs” nezina savu klientu (nevāc datus par saviem klientiem un tos neanalizē), un turpinās lietot tradicionālos mārketinga rīkus, tuvākajā laikā ir risks zaudēt klientus konkurentu dēļ, jo, piemēram, Amazon zina katru klientu, jo tiek vākti un analizēti dati, tas uztur mērķtiecīgu komunikāciju, pārdod datus saviem partneriem, lai palielinātu pārdošanas apjomus, kā arī investē līdzekļus datu tehnoloģijās.

T/c attīstītāju jomā eksperts fiksējis vairākus izaicinājumus. Pirmkārt, nozarē ir diezgan zems digitalizācijas līmenis: vien apmēram 10% izmanto IT risinājumus, salīdzinot, piemēram, ar banku sektoru. Otrkārt, jūtams arvien lielāks spiediens no e-komercijas puses: tirdzniecība internetā jau sasniedz 25-50% nokopējā apjoma. Treškārt, klientu plūsma tirdzniecības centros ir samazinājusies par 15% pēdējo 5 gadu laikā.

Ko gan mūsdienās klients vēlas? Personalizētus piedāvājumus, personisku komunikāciju, lojalitātes programmas: kaut ko īpašu pašam vai savai ģimenei. A. Ragozins pastāstīja, ka pēdējā laikā viņa uzņēmums uzstādījis ap 220 virtuālo asistentu jeb t.s. čatbotus saviem klientiem. „Mēs sapratām, ka cilvēkiem patīk komunicēt:  patīk runāties, izmantojot dažādus kanālus, tāpēc nodrošiniet tiem visas iespējas. Ja gribat redzēt, kas notiek ar jūsu klientiem, jums vajag labas mājas lapas, labas aplikācijas, lai varat analizēt cilvēka uzvedību, veidot īpašus piedāvājumus tiešsaistē un bezsaistē. Dati, kurus prasmīgi apstrādāsiet, var mainīt biznesa rezultātus,” teica lektors.

Viņš iepazīstināja ar pieredzi darbā ar vairākiem tirdzniecības uzņēmumiem, kuriem tika veidoti dažādi risinājumi klientu datu apstrādei, analīzei un motivācijas produktu izveidei. Tika vākti un apkopoti klientu dati, t.sk. no mārketinga un lojalitātes kampaņām, analizēta klientu plūsma t/c, atsevišķu veikalu pārdošanas dati, - viss, kas pieejams t/c ekosistēmā, kā arī aktivitāte soctīklos, WIFI un mobilo operatoru dati u.c.  Kad ir apkopoti šādi dati, mārketinga komandas saņem pilnu komplektu ar rīkiem, ko izmantot turpmāk, un tas ļaus pieņemt argumentētus lēmumus, lai datus pielietotu biznesa izaugsmes kaldināšanai.

A. Ragozina pārstāvētais uzņēmums ar sadarbības partneriem izveidoja šādu datu vākšanas, analīzes un komunikācijas ar klientiem platformu 8 attīstītājiem, kuri darbojas 28 dažādos t/c dažādās pilsētās. Ir jau saņemti pirmie rezultāti. Viņš atzīst, ka bijis interesanti analizēt klientu paradumus dažādos reģionos, jo atšķiras gan to ienākumi, gan reģionu apdzīvotība. Pusgada laikā tika veiktas 13 mārketinga kampaņas. Klientu skaits t/c pusgada laikā palielinājās par 60%, mārketinga izdevumi samazinājās par 40%, digitālo mediju efektivitāte pieauga no 5% līdz 10%. Turklāt šīs kampaņas laikā tika nodrošināts ienākumu pieaugums.

T/c digitalizācijas rezultātā ieguva ne tikai izmērāmus, labus biznesa rezultātus, bet arī kvalitatīvus datus, un ar tiem turpmāk prasmīgi strādājot, ir iespējas tos pielietot turpmākās mārketinga aktivitātēs.

Šogad Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācija LANĪDA jau otro reizi Rīgā organizēja starptautisku forumu „PropTech Riga 2019”. Forumā uzstājās eksperti no 14 valstīm - Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Itālijas, Lielbritānijas, Vācijas, Polijas, Šveices, Beļģijas, Nīderlandes, Krievijas, Spānijas, Somijas un Īrijas.

Vairāk informācijas par  PropTech Riga – proptechriga.lv.

Papildu informācija:
Anita Ozoliņa, projektu vadītāja
E-pasts: lanida@lanida.lv
Tālr.: 29742721, 67332034