Pārlekt uz galveno saturu
Home
Mail
Home
Mail

Kas ir PropTech?

PropTech: Kas tas ir un kā raudzīties uz nekustamā īpašuma jaunuzņēmumu jauno vilni?

Tas ir karstākais modes vārdiņš. PropTech tuvojas un grasās sapurināt nekustamā īpašuma nozari līdz pamatiem. Bet… kas īsti ir PropTech? Kāpēc tas ir tik aktuāls vārds ziņu virsrakstos beidzamā laikā? Ko PropTech nozīmē nekustamā īpašuma profesionāļiem? Kuru tas ietekmēs? Kas ir likts uz spēles? Un te nu ir lietas, kas jums būtu jāzina.

Pirms pāris gadiem neviens par PropTech nerunāja. Neraugoties uz to, daudzi nekustamā īpašuma jaunuzņēmumi jau atvēzējās, lai sagrautu nozari pamatos. Bet šodien kopējā aina ir mainījusies. PropTech iet no mutes mutē, karstākā tēma tirgus placī. Un tirgus ir uzņēmis krietni ašākus apgriezienus. Vispirms, raudzīsim noformulēt šo tendenci.

KAS IR PROPTECH?

Ir  daudzi veidi, kā definēt PropTech. Lūk, viens no visplašāko piekrišanu guvušajiem viedokļiem, kuru piedāvājis Džeimss Dērslijs (James Dearsley): „Proptech ir viena neliela daļa no īpašuma nozarē noritošas plašākas digitālas pārveides, kas aptver gan nekustamā īpašuma nozares tehnoloģiju un domāšanas veida maiņu, gan pārmaiņas tās klientos, līdz pat pārmaiņām mūsu attieksmēs, darbībās un darījumos ar ēkām, un līdz pat pilsētām.”

Šis priekštats ir nedaudz izplūdis, tomēr tas nepārprotami attiecas uz plašu “nekustamā īpašuma” sektora spektru, jo, patiesi – mēs runājam kā par nozares darījumu pusi,  tā arī par būvniecības pusi, un pat par nākotnes celtnēm un pilsētām. Daudzi centušies sniegt definīciju vienkāršiem vārdiem – ko tā ietver. Viena no tām ir šāda: “PropTech ir kopējs apzīmējums, lai definētu jaunuzņēmumus, kuri piedāvā tehnoloģiski inovatīvus izstrādājumus vai jaunus biznesa modeļus nekustamā īpašuma tirgiem.”

Šī tendence joprojām ir jauna, un tās mērogi, neapšaubāmi, vēl attīstīsies un pieaugs, laikam ritot. Patlaban PropTech jomā iezīmējas vairākas asis: nekustamā īpašuma tirgus pats par sevi (PropTech), viedās pilsētas un ēkas, dalīšanās ekonomika, mājokļu celtniecības nozare (ConTech) un finanses (FinTech).

info grafik

Protams, nekā jauna te nav. Tomēr, patlaban, kad daudzi ekonomikas sektori tiek “ūberizēti”, nekustamā īpašuma joma kļuvusi par iekārojamu mērķi, jo īpaši ieguldītājiem.

RISKA KAPITĀLA FINANSĒJUMA PAISUMS

Investīciju nauda ļauj ātri nogādāt jaunu pakalpojumu līdz tirgum un nojaukt pārāk ilgi aizstāvējušos šķēršļus. Nekustamā īpašuma sektorā darbojošos jaunuzņēmumu veikta līdzekļu piesaiste nekādā gadījumā nav nekas jauns. Tomēr, kopš 2014. gada šis sektors piedzīvo pamatīgu un stabilu izaugsmi, kam nu tiek sekots līdzi pilnīgi oficiāli. Varētu padomāt, ka vadošie globālā biznesa spēlētāji uztvēruši kādas vēsmas, ka šai sektorā kaut kas briest, un ka ir pēdējais laiks viņiem iesaistīties, lai viņi būtu tie, kas ievāktu augļus. Paraugieties, cik straujš beidzamo pāris gadu laikā bijis ieguldījumu apjoma kāpums!

1

 

Tāpat vērts pieminēt, ka pirmais PropTech jaunuzņēmums, kas novērtēts par vairāk nekā 1 miljardu ASV dolāru, tika nodibināts 2016. gadā, un tai pat gadā tā pēdās sekoja vēl trīs tādi.

LEĢENDA PAR VIENRADŽIEM

Vienradzis ir vairāk nekā 1 miljardu ASV dolāru vērts uzņēmums. Nekustamā īpašuma nozarē, “Compass” bija pirmais, kurš sasniedza šo rādītāju, tam drīz vien sekoja “Homelink” un “SMS Assist”. Un tad, protams, “Opendoor”. Kas interesanti šai ziņā, ir tas, ka šī tendence neattiecas vien uz ASV un Silīcija ieleju, jo “Homelink” ir ķīniešu nekustamā īpašuma portāls. Kas norāda, ka PropTech ir patiesi globāla parādība. Turklāt jāmin, ka ikkatrs no šiem 4 jaunuzņēmumiem ir pašos pamatos atšķirīgs, gan pēc būtības, gan apjomiem. Pirmais ir nekustamā īpašuma brokeru tīkls, otrais – portāls, trešais – īpašuma pārvaldības rīks, un beidzamais ir izstrādājis algoritmu mājokļu pirkšanai un pārdošanai tiešsaistē. Nenoliedzami, šī PropTech vienradžu četrotne aptver plašu spektru. Un, ņemot vērā to, ka beidzamo gadu laikā kopš 2013. gada vairāk nekā 800 reģistrētu nekustamā īpašuma jaunuzņēmumu piesaistījuši vairāk nekā 6,4 miljardu ASV dolāru, jaunpienācēji ieliek daudzas tradicionālās nekustamā īpašuma profesijas izmirstošo sugu sarakstā.

KURAS NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA PROFESIJAS KĻŪS PAR PROPTECH MĒRĶI?

Tātad, jau patlaban ir samērā skaidrs, ka PropTech izaugsme apdraud visus nekustamā īpašuma nozares sektorus. Piemēram, tādi kā “The Guarantors” vai “SMS Assist” veic sirojumus īres īpašumu pārvaldības sfērā; “TenX”, “Opendoor” vai “Purplebricks” – nekustamā īpašuma pārdošanā; “VTS” – komercīpašuma sfērā; “Habiteo” – nekustamā īpašuma attīstīšanā utt. Minētie ir vien daži mūsu izvēlēti piemēri, lai ilustrētu savu viedokli, patiesībā varētu nosaukt dučiem jaunuzņēmumu ik profesijā. Pasargāts nav neviens sektors.

Tomēr jāteic, ka pastāv izteikta atšķirība starp esošo un jauno nekustamā īpašuma jomu. Jā, patiesi, esošajā nekustamā īpašuma sfērā jaunuzņēmumi vairojas un virknējas, lai izstumtu un aizvietotu nozares profesionāļus, savukārt jauno projektu celtniecībā jaunuzņēmumi lielākoties darbojas kā starpnieki vai kā augsto tehnoloģiju (hi-tech) rīku piegādātāji nekustamo īpašumu attīstītājiem. Vismaz pagaidām.

Turklāt, jaunas tendences sāk parādīties nekustamā īpašuma nozarē viscaur: kopstrādāšana ārda biroja telpu sektoru, kopdzīvošana piedāvā jaunas alternatīvas mājokļu īpašumu jomā, pūļfinansēšana pārveido ieguldīšanu celtniecībā un nekustamajā īpašumā, piešķirot tai citas formas, savukārt apmaiņa mājokļiem kļūst aizvien iecienītāka sezonālās īres vietā. Līdztekus tradicionāliem nekustamā īpašuma nozares amatiem parādījušās arī daudzas jaunas profesijas, tādas kā bezpilota lidaparātu vadītāji, mājokļu virtuālās izrādīšanas speciālisti vai datu izguvēji. Un, varam droši saderēt, ka ik piecas minūtes tiek gaisā palaistas jaunas idejas, kas nekustamā īpašuma nozari vai daļu tās “izgudros no jauna”.

Šāda dinamika mudina uzņēmējus un novatorus apcerēt dažādus ar nozari saistītus aspektus un radīt jaunuzņēmumus, kas pievērstos izteikti specifisku vajadzību risināšanai.

KĀDAS IR JAUNUZŅĒMUMU DAŽĀDĀS KATEGORIJAS?

Ja ņem vērā daudzos veidus, kādos jaunuzņēmumi izmanto tehnoloģiskās inovācijas, lai ielauztos nekustamā īpašuma nozarē, analizēt PropTech sektoru ir vienlaikus vienkāršs un sarežģīts uzdevums. Bez pretenzijām uz visaptverošu uzskaitījumu, piemēra pēc minēsim kaut vai “room.ai” mākslīgā intelekta izmantojumu, “Smart Service Connect” izmantotās Bluetooth zemas enerģijas patēriņa signālbojas, “Front Door” viedos mājokļu aplūkošanas un rezervēšanas rīkus, “Ubitquity” blokķēžu tehnoloģiju, “Matterport” virtuālo realitāti, “Datrix” papildināto realitāti vai “Create.io” datu vizualizāciju. Citi izmanto tādas lietas kā tīklā saistītie objekti jeb lietu internets, 3D druka, mobilitātes tehnoloģijas, lielie dati (big data) utt.

Varētu atrast tūkstošiem veidu, kādos jaunuzņēmumi spiež un izpleš inovāciju robežas nekustamā īpašuma nozarē. Patiesībā, vairums uzņēmumu apvieno vairākas zinātību jomas. Iedomājieties “Opendoor”. Šis jaunuzņēmums pērk īpašumus tiešsaistē pa tiešo no namīpašniekiem un par tādu cenu, ko noteicis tā īpašumprogrammas algoritms uz lielo datu bāzes. Tad uzņēmums paaicina speciālistu brigādi, lai īpašumu izremontētu un labiekārtotu, tad palaiž atpakaļ tirgū, izmantojot kameras un ar tām saistītas slēdzenes, lai sniegtu iespēju potenciālajiem pircējiem pašiem apraudzīt mājokli. Šai gadījumā vērojamas vairāku veidu zinātības – mobilitātes tehnoloģijas, lielie dati, tīklā saistītie objekti, digitizācija utml.
 
Iemesls, kāpēc šie jaunuzņēmumi ir konkurētspējīgāki, ir to spēja ieviest inovāciju ikvienā procesa norises solī un radikāli pārdomāt esošo sistēmu darbību. Un patiesi ir vērts uzsvērt: PropTech jaunuzņēmumi nāk ar jaunu redzējumu un vēlmi izgudrot no jauna; sākt no baltas lapas, tie vēlas pārrakstīt šo grāmatu par rītdienas nekustamā īpašuma nozari.

Vairums jaunuzņēmumu tāpēc iedalāmi vienā no divām galvenajām kategorijām:

  • Jaunuzņēmumi, kuri nekustamā īpašuma profesionāļiem piedāvā atbalstu, tādu, ka rīki to pakalpojumu vai to produktivitātes uzlabošanai;
  • Jaunuzņēmumi, kuri piedāvā nekustamā īpašuma profesionāļus aizvietot.

Kā redzams, nekustamā īpašuma profesionāļiem uz spēles ir augstas likmes.

PROPTECH: KAS NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA PROFESIONĀĻIEM UZ SPĒLES?

Pirmkārt, pats fakts, ka kāds izdomājis un ierosinājis nosaukumu, lai nosauktu vārdā jaunu nozari, norāda, ka šī tendence ir pavisam reāla un skaidri definēta. Tāpat tas nozīmē, ka dažiem ļaudīm tā šķiet ko vērta, un ar “ļaudīm” es domāju ieguldītājus. Nav nekāds brīnums, ka tādi fondi kā “Fifth Wall Ventures”, kurš piesaistījis 212 miljonu dolāru, tika izveidoti, lai ieguldītu PropTech jomā. Pilnīgi droši ir tas, ka agrāk vai vēlāk bariņš daudzsološu jaunuzņēmumu izlīdīs no pazemes un uzsāks cīņu par nekustamā īpašuma pīrāga gabalu. Vai atceraties, kā mūzikas nozare aizspieda ausis, kad jaunpienācēji to izaicināja cīņai? Pašpārliecināta un iedomīga, tā nebija spējīga sagremot tuvīnās pārmaiņas mūzikas pieprasījuma un patēriņa veidā. Šodien Spotify, Deezer vai YouTube kontrolē mūzikas izplatīšanu visā pasaulē. “Kodak” un digitālā fotogrāfija? Tas pats stāsts. Risks ir pilnīgi reāls un, iespējams, ietekmēs daudzus sektorus.

Kādā rakstā par FinTech, kas vairāk vai mazāk ir tas pats, kas PropTech, vienīgi attiecas uz finanšu sektoru, sniegtais situācijas novērtējums bija tāds, ka bankas it nemaz nesatraucas par jaunpienācējiem. Tās joprojām turpina pelnīt naudu, un samērā daudz. Vecajos, labajos laikos “Universal”, “Kodak” un taksometru nozarei arī bija tīri neslikta naudiņa pa rokai, lai apkarotu jaunās sejas ciemā. Tomēr problēma sakņojas dziļāk. Biznesa modeļi tiek pārvērtēti, patērētāju vajadzības attīstās un mainās. Jaunpienācēji spēj aizrakties līdz saknei un analizēt šīs pārmaiņas, lai piedāvātu labākus risinājumus un uzlabotu klientu iespaidus, saņemot pakalpojumus. Un, galu galā, viņi izrausies priekšā.

Piemēram, tiem klientiem Dalasā, Fīniksā un Lasvegasā, kuri vēlas ātri pārdot savus īpašumus, nekustamā īpašuma profesionāļus aizstāj “Opendoor”. Lielbritānijā, Alekss Goslings, “HouseSimple” izpilddirektors, min, ka tiešsaistes nekustamā īpašuma brokeri ir iekarojuši 5% tirgus, un lēš, ka viņi varētu sasniegt 15% līdz 20% tirgus daļu līdz 2020. gadam.

Kādam varētu likties, ka nekustamā īpašuma attīstītāji ir imūnāki pret šo tendenci, jo viņi taču tur ražošanas grožus savās rokās, tāpēc nevar tik vienkārši krist par upuri starpnieku izstumšanai no darījuma, slēdzot to pa tiešo. Vēl patlaban patiesi ir grūti iztēloties, ka kāds uzņēmums varētu iespēt izmantot lielos datus, lai apzinātu iespējamo apbūves zemi, pielietotu blokķēžu tehnoloģiju, lai optimizētu iegādes procesu, izdrukātu namu un celtņu 3D modeļus, kā arī izmantotu virtuālo realitāti, lai piedāvātu paviesoties īpašumā izrādītāja pavadībā, lai pārdotu šos īpašumus internetā. Bet, desmit gadu laikā no šī brīža, minētais varētu kļūt par realitāti.

Tehnoloģijas ir tas, kas neļauj nekustamā īpašuma nozarei ieslīgt pašapmierinātībā un kļūt miegainai, jo arvien  jauni aktīvisti pārpludina tirgu, piedāvājot rīkus un risinājumus nekustamā īpašuma profesionāļiem, vai lolojot godkārīgus centienus kļūt par nekustamā īpašuma jomas Uber.

KĀ NEKUSTAMĀ ĪPAŠUMA PROFESIONĀĻIEM BŪTU JĀREAĢĒ UZ PROPTECH IZAUGSMI?
KĀDUS RISINĀJUMUS IESPĒJAMS PIEDĀVĀT?

Kopumā ņemot, viss ir samērā skaidri un vienkārši. Viss sākas ar gatavību apzināties, ka pārmaiņas ir pavisam reālas un neizbēgamas, un ka tās notiks, kopā ar nekustamā īpašuma jomas profesionāļiem vai bez tiem. Nav gan iemesla baidīties šo pārmaiņu, viss, kas jādara, ir tās jāpieņem un jāturpina strādāt ar saviem klientiem – a esošajiem vai topošajiem. Un, daži noderīgi ierosinājumi, ko ņemt līdzi ceļā kompasa vietā:

  • Sekojiet līdzi nozares jaunumiem: regulāri lasiet specializētās tīmekļa vietnes. Jo informētāks būsiet, jo labāk spēsiet paredzēt pārmaiņas tirgū un apmierināt savu klientu vajadzības, lai arī kur tie neatrastos.
  • Ieguldiet: ieguldiet aprīkojumā un tirgvedības rīkos, lai tehnoloģiju ziņā Jūs paliktu līmenī.
  • Eksperimentējiet: Jums veicas! Jums jau ir esoši klienti un Jūs ik dienas praktiski darbojaties savā jomā. Izmēģiniet jaunas pieejas un pārliecinieties, kuras strādā!
  • Uzlabojiet, ieviesiet inovācijas: ik nedēļu, veltiet vismaz pāris stundas apcerei – ko Jūs varētu uzlabot to, kā strādājat, vai vairot klientu apmierinātību. Tas nodrošinās, ka tirgus laukumā Jūs joprojām paliekat konkurētspējīgs, neatkarīgi no tā, kas notiek PropTech dēļ.
  • Strādājiet pie savas pievienotās vērtības: tas ir pamatu pamats. Pacentieties atbildēt uz jautājumu: “Kāpēc klienti pie manis nāk?” Kad būsiet noformulējis atbildes, sekojiet līdzi, ka pastāvīgi rīkojieties saskaņā ar tām, lai klientiem nerastos vēlme doties citviet.
  • Uzturiet sakarus ar saviem klientiem: pasperiet vēl solīti pretim! Apvaicājieties saviem klientiem par viņu izjūtām pēc darījuma, vaicājiet pēc atsauksmes. Vai viņi ieteiktu Jūs saviem draugiem? Kāpēc ne? Vislabākais veids, kā panākt, ka klienti ir pēc iespējas apmierinātāki, ir piepildīt klientu vēlmes, atbilstoši to vajadzībām.
  • Paturiet acīs jaunās paaudzes: saglabājiet prātu atvērtu un sekojiet līdzi, kā mainās to patēriņa paradumi. Nākamās jaunās paaudzes ir rītdienas klienti.

Neaizmirstiet: Galvenais ir turēties līdzi laikam un izvairīties nolieguma. Patlaban Jūs, kā nekustamā īpašuma profesionālis ar savu klientu loku, esat visizdevīgākajā stāvoklī, lai iepazītu viņu vajadzības un paredzētu vēlmes. Inovācijām un tehnoloģijām nesekmēsies, ja tās neatbildīs klientu vēlmēm. Tātad, ja Jūsu klienti ir apmierināti, nedz tehnoloģijas, nedz inovācijas nav nepieciešamas. Iepriecināt savus klientus, izpildot to vēlmes, ir Jūsu ziņā. Tehnoloģijas ir vienīgi veids, kā to sasniegt.

Vairāk informācijas par konferenci PropTech Riga – proptechriga.lv.

Avots:
https://medium.com/@vincentlecamus/proptech-what-is-it-and-how-to-address-the-new-wave-of-real-estate-startups-ae9bb52fb128

Papildu informācija:
Anita Ozoliņa, projektu vadītāja
E-pasts: lanida@lanida.lv,
Tālr.: 29742721, 67332034