Skip to main content
Home
Mail
Home
Mail

Forums Proptech Riga 2019: kā gudrā tehnoloģiju izmantošana palīdz attīstītāju kompānijām tikt līderpozīcijās

IT risinājumi nekustamo īpašumu (NĪ) nozarē, kas palīdz vākt un apkopot datus un informāciju par klienta paradumiem un sabiedrības attieksmi, var kļūt par efektīvu palīgu gan ikdienas darbā, analizējot klientu rīcību un prognozējot tirgus norises nākotnē, gan arī ļauj veidot daudz personiskāku komunikāciju un sasniegt labākus biznesa rezultātus, kas atspoguļojas ieņēmumu rādītājos.

Mākslīgais intelekts kalpo pilsētai

Kerola Telona (Carol Tallon, Īrija), daudzu grāmatu autore, Property District izpilddirektore un PropTech Ireland dibinātāja iepazīstināja ar jaunu pieeju pilsētas izaugsmei - tehnoloģiju izmantošanu vietradē: pilnīgākā un visaptverošākā pieejā veiksmīgai, ilgtspējīgai, uz cilvēkiem vērstai pilsētvides attīstībai. Eksperte informēja, ka reti kurš zina, ka Īrija pašlaik esot viena no Eiropas līderēm datu centru ziņā, lai gan vairums joprojām domā, ka tā ir lauksaimniecības produkcijas ražotājvalsts  (šī produkcija vairs esot tik ap 3% no IKP). K. Telona atminējās vienu gadījumu: kādā Īrijas vietā bija plānots attīstīt jaunu datu centru, bet sabiedrība, neskatoties uz to, ka šai vietā bija augsts bezdarbs, organizēja lielas protesta akcijas pret šo ieceri, kavējot lēmuma pieņemšanu instancēs par diviem, trim gadiem, visbeidzot investors izvēlējās šo centru izvietot Dānijā. Sabiedriskās apspriešanas process, kādu to mēs pazīstam, notiek arī Īrijā. Tāpēc vislabākais risinājums, lai precīza, pareiza informācija nepastarpināti nonāktu pie iedzīvotājiem, ir izmantot jaunākās tehnoloģijas. Tāpēc Īrijā, domājot par centralizētu sabiedrības iesaisti, tika izveidota vietrades platforma (Centralised Customer Engagement Platform„Place engage”), kas noder gan uzņēmējiem, attīstot projektus, gan sabiedrībai, sniedzot savu viedokli par šiem projektiem. „Tā ir labāku vietu veidošana kopā. Nevis PropTech ir jābūt kā pašmērķim, bet gan inovācijām.Turklāt nevis iedzīvotājiem jābūt pārmaiņu priekšā kā to ierosinātājiem, bet gan industrijai.

 

Vietrades tehnoloģiju radījām ar saukli: „Izmanto tehnoloģijas, lai veidotu virtuālu pilsētas domu.” Mēs sapratām, kādas pārmaiņas vajag, jo pašiem vajag aktīvi iesaistīties. Izveidojām vietni, kurā izmantojot savu viedtālruni visi var paskatīties un saprast, kas un kur pilsētā tiek plānots un būvēts. Mēs izmantojam mākslīgo intelektu: vācam viedokļus, novērtējumu un noskaņojumu, idejas un ierosinājumus,ko iedzīvotāji domā par vidi, transportu, zaļo zonu utt.. Tas datus un viedokļus savācam un apstrādājam: viedokļus virzām tālāk. Nebūs tā, ka attīstīstītāji nezina, vajag vai ne  šādu vai citu projektu, jo var gadīties, ka biznesa pārstāvjiem ir viens skatījums, kā vietai jāttīstās, bet sabiedrības vajadzības varbūt ir pavisam citas. Turklāt iedzīvotāji jūt, ka viņu ieguldījums vietradē ir nozīmīgs, un tiek ņemts vērā,” stāstīja Kerola Telona.

 

Šī tehnoloģija palīdz cilvēkiem labāk izprast plānus: daudzi neprot „lasīt uz papīra”, bet, iesaistot virtuālu realitāti, tukšā vietā var caur telefona ekrānu uzburt nākotnes pilsētas ainas, kā, piemēram, izskatīsies topošais dzīvojamo ēku rajons.
Tas ir arī ļoti operatīvs rīks, teikto demonstrēja eksperte, rādot, kā par vienu aktuālu pilsētas ieceri sociālajā vietnē Twitter 6 stundu laikā diskusijā jau bija iesaistījušies ap 2 tūkstoši cilvēku.
„Šāda, savstarpēja, sadarbība palīdz radīt daudz labākas statēģijas. Tas ir jautājums par uzticēšanos sabiedrībai, jo gan bizness, gan sabiedrība vēlas vienu: labākas vietas darbam, dzīvošanai un atpūtai. Šāda vietrade dod konkrētām vietām lielāku vērtību. Ļaudīm patīk piedalīties, un, ja jūt, ka kopā tiek radītas labas lietas, viņi kļūst par idejas vēstniekiem,” teica K. Telona. Ja šāda platforma būtu bijusi iepriekš minētā datu centra gadījumā, eksperte lēsa, ka rezultāts būtu bijis pavisam cits.
Turklāt tas ir arī izdevīgi: eksperte aplēsusi, ka šādas izpētes izmaksas ir desmitkārt lētākas par iepriekš pieredzēto objekta plānošanas un apspriedes procesu. „Tā ir sabiedrisko apspriežu un kopienu iesaistes nākotne: radīt vietas ar šādu vietrades platformu. Rezultāts ir normatīvajiem aktiem atbilstoša, no iedzīvotājiem nākusi apkaimes attīstības stratēģija, kas reāli darbojas.

 

Digitalizācija ikdienas darbam
Viena no vadošajiem lietuviešu NĪ attīstītājiem – uzņēmuma EIKA attīstības direktors Martins Žibuda (Martynas Žibūda) stāstīja par tādiem tehnoloģiskajiem un digitālajiem rīkiem, kas palīdz kompānijai uzrunāt, komunicēt un uzturēt attiecības ar potenciālajiem un esošajiem klientiem. EIKA bija pirmie Lietuvā, kas jau pirms 3 gadiem sāka izmantot PropTech tehnoloģijas.
„Pirms pāris gadiem sākām izmantot virtuālās realitātes brilles, lai klientiem parādītu, kā izskatīsies viņu apartamenti. Tas sekmē pārdošanu, jo vairums – 70-80% - no dzīvokļiem tiek nopirkti, kamēr objekts vēl ir skices stadijā,” stāstīja viņš. Šo virtuālās realitātes rīku, ko uzņēmumam izstrādāja sadarbības partneris, izmanto arī komercīpašumu tirdzniecībā. Kad EIKA būvēja Hilton Garden Inn viesnīcu Lietuvā, šis viesnīcu tīkls bija pirmais pasaulē, kas bija šādi virtualizēts kamēr to vēl būvēja, un pasūtītājs varēja attālināti apskatīt ne tikai to, kā viesnīca izskatīsies no ārpuses, bet arī visas telpas.

 

EIKAizmanto arī online tirgus izpētes rīku: tā ir pašu kolēģu izstrādāta programma, kurā tiek  apkopota informācija no mājas lapām, aplikācijām, tirgus ziņojumiem un rakstiem. Iepriekš šos darbus manuāli veicis cilvēks, tagad tas viss automātiski saplūst vienā digitālā risinājumā, un ikviens uzņēmumā var redzēt, kāda aktivitāte bijusi tirgū, kas ir nopirkts, kas izlikts pārdošanā utt. „Tā mēs varam sekot līdzi ne tikai kopējai tirgus aktivitātei, bet arī tam, kā veicas mūsu pašlaik aktīvajiem 155 objektiem Viļņā, kā arī paturēt acīs mūsu konkurentus, to piedāvājumu un aktivitātes,” teica M.Žibuda.Tāpat uzņēmumā izmanto klientu attiecību vadības platformu, kurā var „izsekot” katra no 450 klienta darījumiem, kā arī klienti var aplūkojot personalizētus piedāvājumus, tos papildināt ar savām vēlmēm, komunicēt ar uzņēmumu, kurš izmanto mākslīgā intelekta sarunu robotu, tādējādi apmierinot ikkatra klienta vēlmes.

 

Šogad Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācija LANĪDA jau otro reizi Rīgā organizēja starptautisku forumu „PropTech Riga 2019”.Šogad forums pulcēja vairāk nekā 200 dalībnieku no 14 valstīm - Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Itālijas, Lielbritānijas, Vācijas, Polijas, Šveices, Beļģijas, Nīderlandes, Krievijas, Spānijas, Somijas un Īrijas.


Vairāk informācijas par  PropTech Riga – proptechriga.lv.


Papildu informācija:

Anita Ozoliņa, projektu vadītāja

E-pasts: lanida@lanida.lv

Tālr.: 29742721, 67332034