Skip to main content
Home
Mail
Home
Mail

PropTech: tehnoloģijas maina nekustamā īpašuma tirgus pārdošanas un mārketinga stratēģiju

Jaunais nekustamo īpašumu jomas virziens - PropTech - kļūst aizvien populārāks daudzās pasaules valstīs. Pašlaik aktuāla ir BIM (business information modeling) tehnoloģijas pielietošana īpašumu pārvaldībā, no tās izrietošo mikroservisu attīstīšana, bet  3D un virtuālās realitātes pieredzes izmantošana klientu apkalpošanā sniegusi pirmos „taustāmos” rezultātus: šo tehnoloģiju izmantošana īpašumu pārdošanas darījumu kopējās izmaksas ļāva samazināt par 5-7%.

Starptautiskajā nekustamo īpašumu tehnoloģiju forumā PropTech Riga, ko organizēja Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācija LANĪDA ar Bill.me atbalstu, par Krievijas pieredzi pastāstīja Ivans Nohrins, PropTech Russia līdzdibinātājs un Oļegs Keļņiks, Planoplan VR Platform for Real Estate direktors.

Ivans Nohrins akcentēja divas „karstākās” PropTech tendences Krievijā, kuras varētu būt aktuālas arī citos tirgos. Tā ir pāreja uz BIM (business information modeling) tehnoloģiju, kuras aktualitāti pastiprina arī Krievijas valdības vēlme notiekt BIM  kā obligātu, saņemot būvniecības atļaujas. Kā norādīja eksperts, BIM jau vairākus gadus celtniecības un projektēšanas nozarē ir ticis veiksmīgi lietots, jo sevī apvieno ne tikai namu būvēšanas vadību (t.sk. finanšu informāciju: izdevumus, izmaksas utt.), bet tajā arī var tikt ietverta lāzerskenēša, dizaina/projektēšanas risinājumi, 3D un virtuālā realitāte: dati saņem algoritmus, kas rada t.s. digitālo dvīni no konkrētā objekta tapšanas sākuma  līdz pat tā nodošanai ekspluatācijā. „Mēs vēlējamies šos datus izmantot arī turpmākā īpašuma dzīves ciklā – tā pārvaldībā, tādēļ pašlaik Krievijā realizējam pāris šādu pilotprojektu,” skaidroja eksperts.

BIM ir labs pamats arī mikroservisu attīstīšanai, un, pateicoties tiem, BIM  kļūst par pelnīšanas instrumentu. Ar BIM modeli var redzēt ieguvumus, mazināt izdevumus, labāk izsekot projekta vadībai, dokumentācijai, šos ieguvumus redz arī bankas, kas finansē projektus, kā arī objekta īpašnieks. Savienojot visas funkcionējošās sistēmas, tehnoloģija kļūst par reālā laika platformu, ap kuru var veidot jaunus servisus un risinājumus, izmantojot modernās tehnoloģijas, skaidroja I. Nohrins.

Atgriežoties pie otrās aktuālās tendences – mikroservisu risinājumiem, viņš teica: „Kad runājam ar NĪ uzņēmumiem, kas meklē tehnoloģiskos risinājumus, reti esam dzirdējuši, ka būtu nepieciešams tikai viens risinājums vai IT sistēma, kas aptvertu visu.  Mūsdienās uzņēmumi saprot, ka daudz labāk strādā nišas produkts, kas risina konkrētu jautājumu, bet ir svarīgi, lai sistēmu varētu integrēt citos PropTech risinājumos vai citos biznesa risinājumos, piemēram, uzskaites, budžetēšanas sistēmās u.c. Šādas mikroservisu programmas var savā starpā apmainīties ar informāciju, ar datu formātiem ne tikai viena uzņēmuma ietvaros, bet arī starp vairākiem uzņēmumiem: tiek radīta  vesela infrastruktūra.”
Eksperts uzskata, ka „BIM, kas ir savienots ar  mikro servisiem, ir nākotne, bet svarīgs jautājums ir, kā šo sistēmu būvēt un kā integrēt risinājumus.

I. Nohrins arī atzīmēja pašreiz aktuālos izaicinājumus PropTech jomā. No tehnoloģiju izstrādātāju un klientu puses esot zema izpratne par PropTech jomu. „Kad mēs, PropTech Russia, sākām tirgū piedāvāt vienu risinājumu, kas noderīgs īpašumu pārvaldītajiem, mēs zinājām, kas notiek NĪ tirgū, ka arī to, ka tirgū ir daudz, dažādu rīku. Ja esat NĪ uzņēmums, un sākat lūkoties pēc kādiem risinājumiem tehnoloģiju pasaulē, rodas sajūta, ka visi jau kaut ko ir paveikuši un jūs esat atpalicis, ka tirgū ir tik daudz visādu tehnoloģiju, ka pat nevar saprast, ar ko sākt un kas būtu vajadzīgs. Esam novērojuši Krievijā (bet tas varētu būt aktuāli arī citās valstīs): cilvēki joprojām ir norūpējušies par datu pieejamību un nav skaidrības, kā tirgus turpmāk attīstīsies.” Izaicinājumu vidū ir šķēršļi, kas rodas jaunu risinājumu piedāvāšanā ārvalstu tirgos,  kompāniju iekšienē radītie un pielāgotie risinājumi, platformās bāzēta automatizācija un risinājumu integrācija, modernas aplikācijas u.c.


I. Nohrins atcerējās kādu neveiksmīgu pieredzi, kad centušies ieviest Krievijā divus lielus projektus, un mudināt uzņēmumus tos lietot. Viens bija īpašumu pārvaldības risinājums, kura ieviešanas izmaksas bija lielas - 250 000 eiro, bet tā atbalstam vēl bija nepieciešami 100 000 eiro ik gadu. Šo risinājumu ieviesa vienā lielā īpašumu pārvaldības uzņēmumā, bet tas nedarbojās un pēc pāris gadu mocībām no tā atteicās. Tad bijusi ideja izmantot uzņēmuma iekšējos resursus - IT speciālistus, lai izstrādātu savu, iekšējo, risinājumu. „Parasti arī tas nebeidzas labi. Ja jūs cenšaties radīt lietojumprogrammas, kamēr esat NĪ kompānija, manuprāt, tas ir nepareizs bizness, jo jums primāri jāvelta uzmanība savam pamatbiznesam. Vislabāk, ja NĪ uzņēmumi sadarbojas ar IT uzņēmumiem, kopā spējot labāk atrast risinājumus. Lai radītu kaut ko patiešām tirgū pamanāmu un noderīgu, jums ir jāpārzina gan IT, gan NĪ joma. Tāpēc PropTech sabiedrībai ir svarīgi pulcēt vienkopus cilvēkus, kuriem ir prasmes šajās jomās, kuri zina, kas tirgum nepieciešams. „Pašlaik tirgum ir ļoti vajadzīgi jauni tehnoloģiskie risinājumi, un arī klienti gaida tos no jums,” uzsvēra I. Nohrins. Apkopojot NĪ uzņēmumu, kas lūkojas pēc jaunām tehnoloģijām, vēlmes, esot līdzīgas arī globālā mērogā - jauni risinājumi tiek meklēti biznesa procesu uzlabošanai un efektivizēšanai.

Kā virtuālās realitātes (VR) tehnoloģija maina mārketinga un pārdošanas stratēģiju NĪ nozarē, ieviešot to kā darba ikdienas standartu, pārdodot īpašumus, stāstīja Oļegs Keļņiks, teikto pamatojot ar pieredzi NVS un Vācijas tirgū, kad, izmantojot šīs tehnoloģijas, tika pārdoti 150 000 dzīvokļi, kā arī ar pētījumu par klientu gatavību patērēt 3D un VR formātu. O. Keļņiks norādīja: ja uzņēmums grib atrast veidu, kā efektivizēt pārdošanas nodaļas darbu, VR tehnoloģiju var izmantot kopā ar jau esošiem mārketinga materiāliem, piemēram, uzņēmuma mājas lapu, pārdošanas bukletiem, mobilajām aplikācijām. Kā piemēru viņš rādīja dažas mājas lapas, kurās, izmantojot izstrādāto platformu, var rādīt reālus grafiskus materiālus pat  50 minūtes. Interesents, uzvelkot īpašu „ķiveri” un acenes, var reālā laikā apskatīt mājokli dažādos rakursos. Ar šādu lietotni varat virtuāli izstaigāt telpas, varat rotēt skatu, izvēlēties apdares materiālus telpām, mēbelēm (un mainīt mēbeles un aprīkojumu vietām), mainīt skatu no dzīvokļa logiem u.tml., un visas šīs veiktās izvēles saglabāt specifikācijās.

O. Keļņiks atzina, ka gan Krievijā, gan Vācijā klientiem ir dažādi mīti par 3D un VR tehnoloģiju izmantošanu. Pirmais mīts: tie uzskata, ka šīs tehnoloģijas nav nepieciešamas, lai sekmīgi pārdotu īpašumus. To viņš atspēkoja sekojoši: „Google analitics kods kalkulēja visu informāciju, kas ir mājas lapas apmeklētāji un ko tie lapā skatījās. Izrādījās, ka vairāk nekā 80% no potenciālajiem klientiem lieto 3D informāciju par dzīvokļiem un mobilā skata opciju. Tā bija interesanta statistika, ko mēs to savācām no 150 000 dzīvokļu pārdošanas internetā. Turklāt, vērtējot pēc dzimuma, vairāk nekā 74% sieviešu izmantoja un deva  priekšroku panorāmas tūrēm un 3D tehnoloģijai, jo tas sniedz iespēju aplūkot potenciālo mājokli kā tas būtu reālā dzīvē.” Ir arī cits mīts -  šādu tehnoloģiju izmantošana esot dārga un tie ir grūti izmantojami rīki. Kompānija Planoplan esot atrisinājis šo problēmu: automatizējot procesu, tiek pieļauti dažādi dizaina varianti un tehnoloģija pati izskaitļo nepieciešamos 3D un VR materiālus, ko rādīt. Planoplan partneris Vācijā, kura pārdošanas aģenti izmanto šīs tehnoloģijas, atzinuši, ka tās esot ļoti ērtas, jo ļaujot klientiem parādīt īpašumus arī gadījumos, kad nams vēl tikai top. Savukārt Krievijā pārdevēji labprāt izmanto t.s. „ķiveres”, ar kuru palīdzību klienti var skatīt, ka izskatās īpašums, parādīt dažādus tā variantus, kā telpas izskatīsies, kad tās būs pabeigtas.
O. Keļņiks atzina, ka Vācijā partneri izmanto šīs tehnoloģijas vēl tikai kā modernu prezentācijas veidu, bet Krievijā jau ir konkrēti sasniegumi: ja mājas lapā ir ielikta 3D un VR pieredze, pasūtījumi caur šādu mājas lapu pieaugot par 10-20%, vienlaikus par 4-6% samazinot izdevumus par zvanu veikšanu klientiem, bet konkrētā darījuma kopējās izmaksas samazinās par 5-7%.

Pašlaik Planoplan sadarbībā ar PropTech Russia rada speciālu risinājumu, kas ļaus augšupielādēt informāciju no BIM (business information modeling) uz Planoplan platformu, ļaujot saņemt visus prezentācijas materiālus reālā laika režīmā, cerot, ka šāds risinājums būs interesants arī Eiropas tirgum, teica O. Keļņiks.

Septembrī pirmo reizi Latvijā RISEBA Arhitektūras un mediju centrā H2O 6 notika starptautisks forums, kas veltīts tehnoloģijām nekustamo īpašumu nozarē - „PropTech Riga”, kuru organizēja LANĪDA sadarbībā ar Bill.me. Foruma ietvaros norisinājās arī sacensība - izaicinājums PropTech jomas jaunuzņēmumu (startup) vidū. Forums pulcēja lektorus no 11 valstīm un aptuveni 200 dalībnieku, kuriem ir interese par karstākajām tehnoloģiju tendencēm NĪ nozarē, un kuri jūt, ka pasaule mainās un vēlas piedalīties šajās pārmaiņās.

Vairāk informācijas par  PropTech Riga – proptechriga.lv.
Foto no foruma https://ej.uz/proptech_photo
Prezentācijas: https://ej.uz/proptech_presentations1 vai https://ej.uz/proptech_presentations2

Papildu informācija:
Anita Ozoliņa, projektu vadītāja
E-pasts: lanida@lanida.lv,
Tālr.: 29742721, 67332034